Archive for April, 2010

Minda Telepati

April 12, 2010

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Aku berchatting dengan rakan maya beberapa bulan yang lepas. Agak lain kali ini. Katanya dia mempunyai kuasa untuk membaca minda tentang kehidupan melalui tarikh lahir, warna kegemaran, jenis bunga yang disukai, nombor pilihan, suara, wajah dan sebagainya. Kuasa minda telepati katanya.

Bukan untuk menbelakangi takdir atau ketetapan dariNYA supaya tidak lari akidah. Namun tidak mempunyai apa-apa niat sekadar untuk mengetahui potensi kelebihan atau kekurangan. Aku dikatakan suka bergaya dan sering berpakaian kemas dan kena pada waktunya. Penampilan diri sering dijaga.

Namun, katanya aku akan menjalani kehidupan yang sukar dan berliku di sepanjang kehidupan. Apa yang diingini dan capai terpaksa mengharungi jalan-jalan yang susah.

Aku digolongkan sebagai individu yang “hot tampered” dan mempunyai ego atau mungkin superego yang sangat tinggi. Tidak dinafikan kerana aku sering dilabelkan begitu. Katanya lagi, kisah percintaan aku sukar. Aku diibaratkan seperti hidup dalam sangkar. Tiada siapa yang tahu kepedihan, ketidakbahagiaan, kerumitan dan kesukaran serta keadaan yang sering dalam serba salah berdepan dalam kehidupan. Aku berlindung atas gelak ketawa, riang ria dan senyuman yang terpancar dimukaku.  Aku tak akan menemui kebahagiaan. Lebih teruk daripada itu, aku dikatakan akan mengalami mental pressure. Aku suka bermonolog….

Adoooiiii…. bila aku membaca tulisan itu buat diri rasa terlalu banyak kekurangan, kelemahan dan penuh rasa kesakitan. Bila dia mengajukan pelbagai soalan ternyata betul kebanyakan. Aku jadi terdiam dan terkedu. Adakah kebetulan atau sememangnya. Dalam hati ini, aku mesti percaya, akur dan sembah padaNYA lebih dari segalanya. Apa yang aku ketahui dari rakan mayaku ini hanya untuk pengetahuan semata-mata atas ilmu sains minda telepati yang dimiliki. DIA adalah segala dan penentunya atas kehidupanku ini.

Adakah sebab –sebab ini aku banyak melepaskan perkara yang sepatutnya.  Aku hadapi semuanya atas rasa tanggungjawab dan amanah dan ingin menjaga hati. Antara 1 vs 10 orang. Pernahkah anda mengalami minda telepati seperti apa yang aku alami?….

3 adegan 3 minit

April 12, 2010

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Adegan 1 : Di Bilik Mesyuarat

Aku        :       R… boleh minta tolong tak?.. mana dia suis aircond bilik ni. Puas tul den cari? Tak jumpa-jumpa. Esok rombongan dah sampai. Kang kalu tak check bebetul hari ni semuanya…mampuihhh den esok.. Aku cuba berseloroh dengan rakan sepejabat. Esok ada para tetamu pejabat dari luar negara akan membuat kunjungan lawatan melawat kilang dan bertemu dengan bos-bos penting. Aku dipertanggungjawabkan untuk menjaga dan memastikan bahagian logistik semua berada betul dan sempurna. Bila tiba nak check bilik mesyuarat, tak jumpa pulak suis aircond. Selalu kalau pergi mesyuarat semuanya dah siap terpasang… tu yang tiba2 gelabah dan kelam kelibut dibuatnya…

R             :       Tulah pasal (R…dengan gelak terbahak-bahak melihat aku kehujung ke mari mencari suis aircond. Katanya..suis ada ditempat persembunyian yang istimewa seraya tergelak memandang aku. Nahhh…inilah suisnya yang terletak jauh ke belakang. Akupun tergelak sama. Memang jadi orang bodoh cari suis ini..hampeh tulll…

Aku        :       laaaaaaa…kat sini rupanya “kau” nyorokkk. Buat susah tull..hehehheheee

R             :       tulah…asyik duk memerap jerrr… kat tempat duk….buat kerja yang tak habis-habis…sebab tu jadi mcm tu

Aku        :       laaaa…bilik ni bukan selalu digunakanpun. Awat lekat suis jauh bebenor…. Selalu guna bilik mesyuarat yang satu lagi…hehehehehehee..

R             :       tulahhh….jadi lagi anti-sosial. Kan dah mengelabah. Hihihihi… lain kali, buat2 jenjalan kat office ni. Nyibukkan diri. Selalu datang jumpa I. kita story mory. Orang selalu ajak gi lunch, tak moh…

Aku        :       ?????? terpinga-pinga dan aku cuma mampu tersenyum dan tergelak…. (adoiiii)

Adegan 2 : Di Rumah

Pagi

Arif         :       Mama… papa balik tak malam ni?

Aku        :       laaa…kan papa pergi kursus…tentulah tak balik

Tengahari

Aku        :       Arif…turun cepat makan

Arif         :       yelah…sambil bertanya. Mama, papa balik tak malam ni?

Aku        :       tak, esok malam jer

Malam

Aku        :       Arif…magrib dah nak dekat habis ni…cepat solat

Arif         :       nantilahhhh

Aku        :       Arif…tolong mama, jangan nak ngada2. Mama suruh sekarang juga

Arif         :       oklah oklah…

Arif         :       Mama. Papa balik tak?

Aku        :       Masih terpinga-pinga. Kenapa dengan Arif hari ni? Dah banyak kali Arif tanya soalan yang sama? Arif rindu papa ker?

Arif         :       Terdiam sambil tersenyum tersipu. Tanpa menyahut soalan aku dan terus mengerjakan solat

Adegan 3 : Di Dalam kereta

Aku        :       Arif..mama nak tanya sikit. Kenapa Arif tak main bebetul hari ni kat gelanggang tadi?

Arif         :       dengan muka yang masam dan menjawab sambil meninggikan suara menahan perasaan kemarahan. Arif tak sukalah hari ni. Semua orang main macam tamak sgt. Bukan ada pertandinganpun. Dah cukup turn dahlah. Lagi nak sambung main. Tak nampak ker orang lain beratur nak main sama.

Aku        :       yelah…semua orang nak practice main nak pandai. Mereka bayarkan belajar badminton ni. Jadi mereka nak pastikan dapat berlatih dengan sepenuhnya

Arif         :       memang arrr…Kitapun bayar. Tapi tak guna otak ker? Kasilah peluang kat kawan lain. Orang lainpun beratur nak berlatih. Nada suara masih berdengus dan marah…

Aku        :       mereka tu semua tak tahu dan tak boleh baca fikiran orang lain atau Arif sekalipun. Jadi, mereka ambil peluanglah. Arif kenalah cakap dan beritahu mereka.

Arif         :       Arif tak sukalah orang mcm ni…

Aku        :       aku hanya mampu terkedu dan terdiam kali ni…

……………………………………………………….

Itulah situasi atau peristiwa yang berlaku dalam kehidupan aku baru-baru ini. Nampak mudah dan remeh. Namun, ada maksud yang sukar untuk diterjemahkan dengan kata. Penuh makna dan sinis. Terdiam tanpa boleh mengungkap kata-kata untuk menjawap kembali….